VVE (voor- en vroegschoolse educatie)

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan. VVE valt in twee delen uiteen:

  • Voorschoolse educatie. Dit gebeurt op de peuterspeelgroep en/of het kinderdagverblijf en richt zich op peuters van 2 à 2,5 en 3 jaar. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van gemeenten.
  • Vroegschoolse educatie. Dit gebeurt op de basisschool en is gericht op kleuters. 

Een VVE-programma richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden. Het omvat de:

  • Taalontwikkeling. Hierbij gaat het om woordenschat en het stimuleren van de beginnende geletterdheid.
  • Beginnende rekenvaardigheid. Hierbij gaat het om het leren tellen, het meten en de oriëntatie in ruimte en tijd.
  • Motorische ontwikkeling. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van de grove en de fijne motoriek        . 
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij gaat het om het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken.

Ouders kunnen alleen gebruik maken van VVE, indien zij navolgende stukken kunnen overleggen:

Bij het ontbreken van 1 van deze bescheiden kan er geen subsidie aangevraagd worden en zal het normaal geldende tarief in rekening worden gebracht.

Kinderen die een extra stimulans nodig hebben in hun ontwikkeling krijgen via het consultatiebureau een VVE-indicatie. Na het krijgen van deze indicatie kunnen ouders de peuter aanmelden bij een VVE groep. De gemeente zal grotendeels de kosten voor deelname aan het programma betalen. U vindt hierover meer informatie op de website van de gemeente: https://www.westbetuwe.nl/peuteropvang

Op dit moment is PSG Tuil nog niet VVE gecertificeerd, maar dit is wel ons streven voor de toekomst. 

Uk & Puk

We gebruiken de methode Uk & Puk. Dit programma heeft verschillende thema’s, die gedurende een kalenderjaar worden aangeboden. Binnen het thema bieden we activiteiten aan, die kinderen prikkelen en stimuleren in hun ontwikkeling. De activiteiten zijn gericht op spelen, ontdekken en plezier maken. Puk is een handpop. Voor de kinderen is Puk een kameraadje op de groep. Hij doet mee met alle activiteiten, voert gesprekjes met de kinderen en geeft lieve knuffels. De kinderen worden uitgebreid gevolgd in hun ontwikkeling door middel van observaties. De waarnemingen worden met ouders besproken en afgestemd. Ouders worden actief betrokken bij het VVE-programma. Dit gebeurt door een uitgebreid intakegesprek, oudergesprekken, afstemming van de activiteiten van het thema, suggesties voor activiteiten voor thuis, thema avonden etc.

Logo 3000

Naast onze methode Uk & Puk ondersteund Logo 3000 de taalontwikkeling van het jonge kind. Dit programma loopt door op de basisschool de Klingelenburg. Sinds dit schooljaar zijn wij gestart met de methode en zullen langzaam aan deze methode eigen maken. LOGO 3000 is hét hulpmiddel voor peuterleid(st)ers en leerkrachten van groep 1 en 2 om de woordenschat van kinderen snel en speels uit te breiden. Het materiaal is in iedere groep, bij iedere bestaande aanpak inzetbaar. Peuters en kleuters leren alle 3000 woorden van de Basiswoordenlijst voor Amsterdamse Kleuters (de BAK) en gaan zo goed voorbereid naar groep 3.

Met LOGO 3000 hebben de leidsters en leerkrachten een instrument in handen om flexibel, binnen de bestaande thema’s kinderen veel extra woorden aan te bieden. Aansluitend bij de natuurlijke taalverwerving. Het Programma  werkt met mooie beeldmaterialen, die veelal echte foto’s zijn. Door het beeld te zien en het woord te horen, maakt het kind de woorden snel eigen. Bijzonder is dat het materiaal ook de ouders bij het woorden leren betrekt: wat de kinderen met LOGO 3000 leren op school kunnen ze met de ouders nog eens extra oefenen. Zij kunnen door middel van speel-leerboekjes met leuke rijmpjes en kijk- en kleurplaten samen met hun kinderen thuis de woorden oefenen.