Activiteiten

Binnen de  groep doen we allerlei activiteiten passend bij de belevingswereld en het ontwikkelingsniveau van het kind. We besteden aandacht aan bewegen, creatief, expressie en ontdekken. De activiteiten zijn vooral gericht op het beleven en het ervaren van de activiteit. Voor kinderen is alles wat zij doen nieuw, zij leren de wereld kennen door herhaling, door op onderzoek uit te gaan en te experimenteren met materialen. Wij streven er niet naar om de kinderen de ontdekte wereld te geven, maar wij streven naar de optie hen zelf op ontdekkingstocht te laten gaan. 

Er worden knutsel-, beweeg- en spelactiviteiten aangeboden. Kinderen worden op de groep uitgedaagd en gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen. Kinderen moeten zelf de keuze maken of zij wel of niet meedoen aan een activiteit. Een knutselactiviteit hoeft niet altijd uit te lopen op een product. Het gaat meer om het experimenteren en ontdekken van de materialen (proces) dan het uiteindelijke gewilde resultaat. Het eindresultaat mag misschien voor ons als volwassenen niet logisch zijn maar voor een kind is zijn gemaakte zon een zon.

De activiteiten zijn gericht op:

  • Het voelen en ervaren van verschillende materialen, bijvoorbeeld klei, lijm en verf. Maar ook knispergeluiden, hard/zacht en glad/stroef. 
  • Motoriek te stimuleren: klimmen en klauteren, lopen over hard, zacht en glad materiaal.
  • Knutselactiviteiten verschillend aanbieden: verven met je handen, lijmen met je vingers en potloden vasthouden.
  • Taalontwikkeling stimuleren: benoemen wat we gaan doen, boekjes lezen, positief stimuleren als kinderen iets herhalen.   

We zijn veel buiten te vinden met de kinderen. Scheuren met de speelgoedauto’s, even kijken bij de dieren en er is genoeg te beleven in onze ontdektuin. Daarnaast gaan wij geregeld een stukje wandelen met de bolderkar in de nabije omgeving van het kinderdagverblijf. De beroepskracht heeft altijd een telefoon bij zich om direct verbinding te houden met de groep. Ook verlaten de kinderen de groep om een activiteit te doen in onze gezamenlijke ruimte. Met de oudere kinderen gaan wij dan bijvoorbeeld wat bakken of koken in de keuken. 

De peuterspeelgroep heeft een nauwe samenwerking met basisscholen De Springplank in Rumpt en de Lokhorstschool in Deil. Meerdere keren per jaar gaan de oudste peuters van de peutergroep, samen met een vaste medewerker, een ochtend kijken op de basisschool. Ze spelen mee met de kleuters en gaan mee in de kring. Ze ervaren hoe het er aan toe gaat op een basisschool en kunnen hier op een laagdrempelige manier vast aan wennen. 

Onder de betreffende locatie bij het kopje download informatie vindt u de jaarkalender met alle activiteiten.

Start van de dag

Wij starten de dag in de kring door middel van ons ‘goedemorgen liedje’. Daarna hangen de kinderen pictogrammen op het bord. De pictogrammen laten verschillende activiteiten zien zoals: brood eten, buiten spelen, het middagdutje en knutselen. Hierdoor weten de kinderen wat we die dag gaan doen. Daarnaast heeft iedereen een eigen foto en mogen de kinderen hun foto op het bord hangen. We benoemen gezamenlijk wie er deze dag allemaal zijn en heten iedereen welkom. Op naar een gezellige dag! 

Thema’s en Uk & Puk 

We werken aan de hand van thema’s, welke we voor een jaar vaststellen. De activiteiten worden hierop afgestemd en we maken de groep uitdagend voor het nieuwe thema. De groep wordt versierd zodat het thema voor de kinderen en ouders zichtbaar is. De thema’s zijn gekozen vanuit de werkmethode Uk & Puk. Voorbeelden van thema’s waar wij mee werken zijn: ‘Hatsjoe’, ‘Dit ben ik!’, ‘Oef wat warm’ en ‘Regen’. Tijdens het thema regen hebben wij buiten een regendans gedaan met een sproeier en paraplu’s. Ook hebben de kinderen regenlaarzen geknutseld. De activiteiten via Uk & Puk stimuleren de spraak- en taalvaardigheid, motorische en zintuiglijke vaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en geven de eerste rekenprikkels. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Uitdagingen en activiteiten worden hier steeds op aangepast. De leefgroep en de peutergroep werken met dezelfde thema’s en de activiteiten worden op elkaar afgestemd. Wel zullen activiteiten op de Leefgroep zowel gericht zijn op baby’s, als op dreumesen en peuters. Tussendoor is er ook ruimte voor spontane acties, als het bijv. gesneeuwd heeft zullen we hier meteen op inspelen.

Uk & Puk is een voor- en vroegschoolse educatie methode. PSG Tuil is al VVE gecertificeerd en ons doel is dat in 2021 onze overige locaties VVE gecertificeerd te zijn. VVE heeft als doel om kinderen een betere start in het onderwijs te geven om op die manier de schoolprestaties en het schoolsucces te verbeteren. Puk is het vriendje van de kinderen en hij wordt gedurende de dag bij verschillende activiteiten betrokken. Puk zit erbij in de kring, gaat mee naar buiten en gaat zelfs bij de kinderen logeren.