Waarom is voorlezen zo belangrijk?

Samen een boekje lezen en plaatjes bekijk is voor jong en oud een heerlijk en rustgevend moment. Het is een moment waarop je dicht bij je kind bent. Voorlezen is niet alleen plezierig het is belangrijk voor de ontwikkeling van je kind. Het prikkelt de fantasie en stimuleert onder meer de taal- en spraakontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden.

  1. Vergroot de woordenschat.
    Door met kinderen plaatjes te bekijken en te benoemen, vergoot hun woordenschat. Tijdens het voorlezen pikken kinderen nieuwe woorden op. Een wat ouder kind vraagt soms spontaan naar de betekenis van een moeilijk woord, maar verifiëren kan geen kwaad, je kunt er ook naar vragen.
  2. Draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip.
    Kinderen raken vertrouwd met taal, alleen al door te luisteren naar een verhaal. Boeken krijgen iets spannends, met letters en woorden kun je ‘toveren’, van woorden kun je zinnen en mooie verhalen maken.
  3. Prikkelt de fantasie
    Kinderen leren zich een voorstelling te maken van dingen die ze in het echt nog nooit hebben gezien of meegemaakt.
  4. Oefent de luistervaardigheiden het concentratievermogen. Door te luisteren naar leuke en spannende verhalen en door naar plaatjes te kijken leert een kind om goed te luisteren en zich te concentreren. Voor baby’s werkt het om een paar minuten naar eenvoudige plaatjesboeken te kijken, voor kinderen van bijna een jaar kun je korte, simpele verhaaltjes voorlezen. Hoe ouder de kinderen worden, hoe langer ze zich op het verhaal zullen concentreren. 
  5. Stimuleert de sociaal-emotionele vaardigheden.
    Jonge kinderen krijgen te maken met veel nieuwe indrukken en prikkels of een situatie die plots veranderd. Denk aan een nieuw broertje of zusje, de eerste schooldag of misschien wel een scheiding. Samen een boekje lezen over een herkenbaar onderwerp en daarover praten, kan je kind helpen bij de verwerking van indrukken en gevoelens. Wanneer je kind wordt voorgelezen leeft het mee met de figuren uit het boek. Spelenderwijs leert het zich in te leven in de leef- en ervaringswereld van een ander. Ook geeft het aanleiding tot een gesprek over de situatie.
  6. Motiveert een kind om zelf te leren lezen.
    Begrijpend lezen is de basis van bijna alle schoolvakken.  Als je kind al van jongs af aan voorleest ontwikkelen zijn of haar taalvaardigheden zich sneller. Je kind zal minder moeite hebben met spellen of begrijpend lezen. 
  7. Voorlezen doet lezen! 
    Kinderen die vaak voorgelezen worden, zullen op latere leeftijd zeer waarschijnlijk ook sneller een boek erbij pakken. Ze dragen de positieve ervaring van het lezen met zich mee. Ze weten hoeveel plezier ze kunnen halen uit het lezen.    

Wanneer begin je met voorlezen?

Vanaf 3 maanden oud
Al vanaf het moment dat een baby nieuwsgierig om zich heen kijkt en iets kan vasthouden kun je beginnen met ‘voorlezen’. In een knuffel-, bad- of kartonboekje bekijk je samen met je baby de plaatjes, liefst van herkenbare onderwerpen uit de directe omgeving. Baby’s reageren het eerst op duidelijke zwart-wit patronen. Die patronen zijn goed voor de visuele ontwikkeling.

Peuters van 2  tot 4 jaar 
Peuters van twee en drie jaar vinden het al leuk om een kort verhaaltje te horen bij de plaatjes.
Vanaf drie en vier jaar mogen de verhaaltjes al wat moeilijker zijn. Prenten blijven een belangrijke rol spelen in het boek. Eenvoudige teksten met rijm en herhaling zijn een aanrader. Ze scheppen een bepaalde verwachting en helpen te voorspellen wat er komen gaat. Het kind wordt gestimuleerd om hardop ‘mee te lezen’, het roept (rijm)woorden en vult zinnen aan.

Kleuters vanaf 5 jaar 
Een kind van vijf jaar of ouder kan je al langere verhalen gaan voorlezen. Interactie (samen praten over het verhaal) is van belang tijdens het voorlezen.

Kinderen die zelf lezen 
Wanneer een kind zelf begint te lezen, stop dan niet met voorlezen. Soms is een verhaal nog te moeilijk om zelf te lezen of te begrijpen. Bovendien blijven kinderen het fijn vinden om samen met hun ouders te genieten van een verhaal. Dat is vaak net zo leuk als samen een filmpje kijken!

Wanneer voorlezen?

Samen een boekje lezen voor het slapen gaan is een goede overgang van de drukke dag naar de rustige nacht. Veel ouders lezen dan ook een boekje voor bij het slapen gaan, maar voorlezen kan op ieder moment van de dag.  Wel is het goed om de rust te nemen om voor te lezen en het liefst ook een rustige omgeving te kiezen om voor te lezen.. Hoe lang er voor gelezen wordt hangt vooral af van het kind. Kinderen geven zelf duidelijk aan wanneer hun aandacht verslapt. Bij jonge kinderen is het beste om te kiezen voor een kort verhaal zodat het boek/ verhaal in een keer uitgelezen kan worden. Wanneer het kind dan nog meer voorgelezen wil worden, kan nog een verhaaltje voor gelezen worden. Bij jonge kinderen is het ook belangrijk aandacht te besteden aan de plaatjes in het boek. En herhaling vinden jonge kinderen erg leuk. Het is dan ook goed een boek meerdere keren te lezen. Kinderen leren hierdoor het verhaal beter begrijpen en leren voorspellen wat er gaat gebeuren.

 Voorlezen plezier voor twee!

Voorlezen is dus heel goed voor de ontwikkeling van een kind. Maar het voorlezen moet vooral gewoon leuk zijn en iets zijn waar zowel kind als ouder van kunnen genieten. Vanwege het verhaal dat er gelezen wordt, maar vooral ook vanwege het gezellig samen zijn en de exclusieve aandacht voor elkaar.

Wat bieden wij bij Chapeau Kinderwerk aan taalontwikkeling en lezen?

In samenwerking met Bibliotheek rivierenland bieden wij Boekstart aan op onze groepen. Boekstart is het leesbevorderingsproject voor de allerjongste. Elke maand komt er een BoekStartcoach op bezoek. De BoekStartcoach leest interactief voor. Interactief voorlezen wil zeggen dat het voorlezen van het prentenboek wordt onderbroken door open vragen over het verhaal of over de plaatjes. Spontane reacties van de kinderen kunnen ook een leuke aanleiding zijn voor een gesprekje. Doordat kinderen mogen reageren op het boek ontwikkeld een kind zijn mondelinge taalvaardigheden. Kinderen herkennen situaties uit hun eigen leven en mogen daarover aan elkaar vertellen. Interactief voorlezen is dus meer dan alleen vragen stellen en antwoord geven. Het is een luister en denkactiviteit waarvan iedereen actief mee wil doen en de leesbeleving zal vergroten. Het boek dat de BoekStartcoach heeft voorgelezen mogen de kinderen mee naar huis nemen. Bij het boek zit een activiteitenboekje waar kinderen samen met hun ouders in kunnen werken. Na 2 weken leveren de kinderen het boek weer in.

Op onze groepen wordt de taalontwikkelingen op verschillende manier gestimuleerd. Zo lezen onze medewerkers dagelijks kinderboeken voor. Daarnaast maken we gebruik van woordkaarten en zingen we liedjes aan de hand van het lopende thema. De kinderen krijgen zelf ook de gelegenheid om te lezen. Op elke groep staat een lage kast met boeken. Natuurlijk doen wij ook actief mee aan de nationale voorleesdagen. Deze dagen zullen van 25 januari  t/m 4 februari 2023 zijn. Maximiliaan Modderman geeft een feestje is het prentenboek van het jaar.