Maandag 8 februari starten we met het thema: Wat zie ik op straat!
Het tweede thema van dit jaar gaat al bijna van start. Het is een thema welke we nog niet eerder hebben gehad. We starten op maandag 8 februari en hij duurt tot en met vrijdag 26 februari a.s. Tegelijkertijd kijken we naar buiten en wat zien we daar? Sneeuw. Ook dit nemen we uiteraard mee met de tips voor knutsel en spel.
Allemaal kunnen we wel iets met het thema. Eigenlijk is het vanzelfsprekend wat we allemaal zien op straat, maar benoem het eens. Huizen, wegen, beplanting, mensen lopend of op de fiets, dieren. Dan is het meer dan dat je denkt. Probeer er ook eens bij stil te staan wat we allemaal horen en zien. We horen bijvoorbeeld auto’s rijden, mensen praten, een sirene, blaffende honden, maar als je goed luistert hoor je ook vogels en soms gewoon niks.
Wat ruik je allemaal? Uitlaatgassen bijvoorbeeld, maar ook geurende planten, regen als het geregend heeft.
Ook Puk ziet van alles. Hij gaat mee naar buiten. Lekker op de fiets. Ooh ja, een verkeerslicht, rood, dan moet je stoppen Puk! Bij groen mag je weer rijden. Puk gaat ook een stukje wandelen. Netjes op de stoep. Bij het oversteken moet je goed uitkijken Puk! Hoe doe je dat?
Puk loopt langs een tuin. Wat ruikt hij? Is het een plant die zo lekker geurt of een struik? En wat hoor ik daar? Ooh dat is een lief hondje dat aan komt kwispelen.
Al met al zijn het veel indrukken die Puk opdoet. De kinderen kunnen hem helpen met de verkeersregels, want je kunt niet zomaar overal doorlopen. Maar ook met het herkennen van geuren of geluiden.
Themaliedje:
De wielen van de bus gaan rond en rond,
rond en rond, rond en rond
De wielen van de bus gaan rond en rond
als de bus gaat rijden
De deuren van de bus gaan open en dicht
open en dicht open en dicht
De deuren van de bus gaan open en dicht
als de bus gaat rijden
Klein rood autootje waar breng je ons naar toe,
Naar opa en naar oma en naar het koetje boe
en de handjes gaan van klap klap klap
en de voetjes gaan van stap stap stap,
klein rood autootje waar breng je ons naar toe
Een treintje ging uit rijden
van Amsterdam naar Rotterdam
En achter al die raampjes
daar zaten zoveel kindertjes
En zij deden zo en zo deden zo
Achter al die raampjes
En zij deden zo en zij deden zo
Zie za zooo https://youtu.be/r4jI7y1Ly7o
Maak bijv. leuke bewegingen wat de kinderen achter die ramen doen, zwaaien of klappen.
Oversteekliedje (wijsje “Vader Jacob”)
Oversteken, oversteken
Stoeprand stop, stoeprand stop
Kijk naar alle kanten, kijk naar alle kanten
kijk, kijk, kijk
kijk, kijk, kijk
oversteken, oversteken
Let goed op, let goed op
Kijk daar komt een auto, kijk daar komt een auto
Stop, stop, stop
Stop, stop stop
Oversteken, oversteken
Let goed op, let goed op
Kijk daar komt geen auto, kijk daar komt geen auto
Stop, stop, stop
Stop, stop stop
Nog een heel leuk liedje is te zien en te horen op https://youtu.be/9lRTiNQwhU8
Boekjes die aansluiten bij dit thema:
- Ik en mijn straat
- Knisperboekje Nijntje speelt buiten
- Zoekboek
Woorden bij dit thema:
- de koe
- het kalfje
- het paard
- de eend
- de politieauto
- de trein
- de fiets
- de kruiwagen
- het vliegtuig
Tips voor spel en knutsel:
- Maak een auto met de kinderen. Neem een doos en wat papieren bordjes en een wc-rolletje. Maak van de borden wielen, laat ze de kinderen verven in zwart. De doos kunnen ze ook schilderen. Welke kleur auto gaat het worden? Van het wc-rolletje kun je een stuur maken. Plak er nog een bord tegenaan en rijden maar.
- Laat de kinderen zien hoe leuk fruit en groenten ook kunnen zijn door er een creatieve draai aan te geven. Denk aan een verkeerslicht maken van diverse kleuren fruit of een trein van paprika, komkommer en wat je nog meer in de wagonnetjes wilt doen.
- Laat de kinderen de dingen benoemen die ze zien. Of vraag of ze bijvoorbeeld waar ze iets op de plaat kunnen vinden (praatplaat bijgevoegd).
- Laat de kinderen zien hoe een verkeerslicht werkt. Benoem de kleuren (plaatje bijgevoegd).
- Tot slot, geniet nu vooral ook van de sneeuw. Voor vele kinderen is dit de eerste ervaring met sneeuw en erge kou!! Haal wat sneeuw naar binnen, wat gebeurt er als sneeuw warmer wordt.
- Laat de kinderen de sneeuwman beplakken met watjes, hoe voelen watjes aan, hoe voelt lijm, wat plakt er aan de vingers (sneeuwpop tekening bijgevoegd).
- Je kunt ook zelf sneeuw maken.
Het is eigenlijk best simpel. Je hebt maar een aantal dingen nodig, namelijk:
- Baking soda
- Scheerschuim
- Een grote bak of kom waar je alles in kan doen
Als eerste gooi je zo rond de 450 gram Baking soda in de kom. Daarna spuit je er een grote hand vol scheerschuim bij. Je kan ook meer bij doen, dit moet je zelf even gaan experimenteren. Hoe meer scheerschuim je erbij doet, hoe beter alles aan elkaar blijft plakken. Roer en kneed nu alles goed door elkaar. Het voelt in het begin een beetje viezig en raar aan, maar je merkt al snel dat het een structuur van sneeuw begint te krijgen.
HEEL VEEL PLEZIER BIJ DIT THEMA